május 04 Hogyan rendeljünk gyorsan, egyszerűen a nyomdától Útikalauz a nyomdai anyagok világába 2017. 05. 04.

Ez a cikk azoknak szól, akik szeretnék megkönnyíteni a saját dolgukat, amikor nyomdai anyagokat rendelnek.

Előfordult már veled is? Szeretnél valamit legyártani, aztán csak futod a köröket a nyomdával, és még mindig csak ott tartotok, hogy az árajánlathoz kellenek az adatok. és akkor még hol van a gyártás…

Ha hiányzik egy-egy infó a nyomtatandó anyagról, a nyomda nem tud korrekt árat adni. A pontos árhoz pontosan meg kell adni, mit szeretnél.

Ha egy kicsit megismered a nyomda világát,

  • meggyorsítod a folyamatokat,
  • könnyebbé teszed a saját dolgod
  • rutinos nyomtatott anyag rendelővé válsz

Mégis hogyan?

A legfontosabb, hogy átgondold, mit szeretnél, s foglald össze az alábbiak szerint:

 

1. Darabszám

Ezt az igényeid szerint gondold át. érdemes azt tudni, hogy míg a kisebb megrendelések (pl. 100 db) digitális nyomdában készülnek, a nagyobb darabszámok (pl. 10 000 db) ofszet nyomdában. De ez már a gyártó dolga, hogy a megfelelő gépre küldje.

Miben különbözik az ofszet és a digitális nyomda?

Digitális:
  • egyforma méretű, de eltérő grafikájú anyagokat is legyárt egyszerre
  • kisebb példányszámoknál ez gazdaságos            
  • a fóliázás nemcsak a kinézet, hanem a nyomat védelme érdekében is szükséges
  • max. papírsúly 350 g
  • csak a fekete-fehér nyomat számít egy színes nyomásnak, pl. a fehér lapon kék már nem
Ofszet:
  • egyforma méretű, ugyanolyan grafikájú anyagokat tud egyszerre gyártani
  •  tömeges gyártásnál gazdaságos, mivel magas a fix költsége (színenként készül nyomólemez + gépbeállás költsége)
  • pl. A5 méretű, 2 oldalas nyomtatásnál 1000 db-nál, A4 méretben 2 oldalas nyomtatás 500 db-nál már az ofszetnyomás ajánlott a költségek miatt
  • egy színű nyomásnak számít bármely egy szín
 

2. Méret

Egyedi méret esetén először a szélességet, majd a hosszúságot add meg mm-ben.

Standard méretnél elegendő csak azt megadnod, hogy pl. A5.

Standard méretek:

A3 – 297×420 mm
A4 – 210×297 mm
A5 – 148×210 mm
A6 – 105×148 mm
LA3 – (A3 háromba hajtva) 140×297 mm
LA4 – (A4 háromba hajtva) 99×210 mm

Fontos, hogy a kész, kézbe fogott nyomtatott anyag méretét add meg.

A nyomdai előkészítő – attól függően, hogy az adott nyomdagép milyen méretű kiterített lapra nyomtat - helytakarékosan felrendezi az ügyfél által kért méreteket az ívre. Az ár attól is függ, hogy pl. hány kiterített szórólap fér fel egy ívre.

 

3. Papír (fajta és súly)

Azt, hogy mennyibe kerül a gyártás, azt a papírválasztás (is) erősen meghatározza. érdemes aszerint kiválasztani a minőséget, hogy mi lesz a felhasználás célja. Pl. utcai szórólapozáshoz egy olcsóbb, míg egy komoly kiállításra nagyobb súlyú papírt javaslunk. Sokszor nehéz laikusként megadni a papír súlyát, vagy fajtáját, ilyenkor bátran kérd tanácsunk! Sőt, ha bejössz az irodánkba, anyagminta könyvünkben meg is tudod tapintani, összehasonlítani őket.

Papírfajták

  • Ofszet papír: legáltalánosabb a 80g-os. A cégek mindennap használják, mint fénymásolópapír v. levélpapír. Szívópapír, ezért a nyomtatás nem lesz olyan élénk, mint a műnyomón.
  • Műnyomó (matt vagy fényes) papír: mázolt felületű, műanyagos hatású papír, jellemzően nagyobb grammsúllyal, mint az ofszet papír. A 350 grammosból általában névjegykártyákat készítünk, vagy prospektushoz borítókat. A 135-170 grammosokból pedig leggyakrabban szórólapot.
  • Kreatív karton: anyagában nyomott mintázatú, vagy különleges felületű, exkluzív megjelenést nyújtó kartonok. Kézműves holmikhoz elegáns termékbiléta, estélyi/esküvői meghívó, vagy asztalra kihelyezett étlap formájában találkozol vele a legtöbbször. áruk jóval magasabb a hagyományos papírtársaiknál.
  • öntapadós papír: címkék, etikettek alapanyaga. A fóliatasakba csomagolt termékeken az összetétel, gyártó stb. általában ilyen címkén jelenik meg, mint a csomagolt kakaóscsigán is.
  • Speciális papírok: pl. kártyakarton játékkártya lapokhoz, vagy pauszpapír áttetsző, elegáns kiegészítőként kiadványokba vagy meghívókba
 

4. Terjedelem

Ha lapozható nyomdai anyagot – pl. prospektust, étlapot, vagy jegyzettömböt - rendelsz, különösen figyelj arra, hogy megrendeléskor a lapok számát ne keverd az oldalak számával. Az a praktikus, ha a könyvszerűen nyitható, lapozható termékek az oldalak számát adod meg. Fontos, hogy külön add meg a borító és a belív adatait, különösen, ha másfajta vagy eltérő súlyú papírból készülnek.

 

Nézzünk pl. egy termékkatalógust, ami összesen 4 lapból áll. (Azaz, ha kinyitod, belül két lapja van.) Ez a négy lap összesen 8 oldalt tesz ki. így fest a rendelése: 100 db 8 oldalas termékkatalógus

Vagy egy agendát: van borítója, és belül 98 lapja, azaz 392 oldala. Megrendelése: 100 db agenda, borító + 392 oldal belív

Egy jegyzettömb esetében kissé más a helyzet. Könnyebb a dolgunk, mindenki csípőből a tömbben lévő lapok számát adja meg, s így van ez jól. Pl. rendelsz 100 db, 50 lapos jegyzettömböt.

Figyelem! Könyvszerűen nyitható, lapozható nyomdaterméknél az OLDALAK SZÁMA csak 4-gyel osztható lehet! (Előfordulhat ugyan, hogy bizonyos nyomdák kisebb darabszámoknál, ragasztott eljárással, beletesznek egy-egy lapot, de ez jelentősen emeli a kötészeti költségeket, azaz a termék árát.)

 

5. Színek

Először is el kell döntened, hogy fekete-fehérben vagy színesben kéred a nyomtatást. Ha a színeset választod, akkor azt is, hogy sokféle szín szerepeljen rajta, vagy csak néhány.

Pl. Propektusnál, ahol fotók is kerülnek az anyagba, egyértelmű, hogy színes lesz a kiadvány.

De egy szórólaposztogatáshoz lehet, hogy elegendő az egy szín nyomásos szórólap.

Előfordulhat, hogy pl. céges levélpapír esetén 3 szín nyomást kérsz, mivel csak az adatok és a céglogó kerül rá, ami 3 színű.

Ezután pedig azt kell eldöntened, hogy egy vagy mindkét oldalán legyen nyomtatva.

A nyomdai anyagoknál számokkal szoktuk megadni a színeket. Az első szám az első oldal színeinek a számát, a második szám a hátoldal színeinek a számát jelzi, köztük + jellel.

 

 

Példák a jelölésre:

4+0
az első oldala színes (azaz a használt 4 színből minden szín kinyomható), a háta nincs nyomtatva – azaz egy oldalas nyomtatásról van szó

3+0
az első oldala 3 színnel nyomott, míg a háta nincs megnyomva – szintén egy oldalas nyomtatás
Ilyen pl. a fent említett céglogós levélpapír

4+1
az első oldala színes, a háta egy színnel van nyomva – két oldalas nyomtatás

4+4
mindkét oldala színes – két oldalas nyomtatás
Ilyen pl. az említett prospektus.

Ha arany/bronz vagy ezüst, azaz fémesen csillogó színeket kérsz, azt mindenképp külön jelezd, mivel speciális festéket, eljárást igényelnek, s jelentősen befolyásolják az árat!

 

6. Felületkezelés

A felületkezelés kettős célú. Egyrészt jól mutat, másrészt védi a papírt a hajtás éleinél a kitöréstől és a szakadástól.

Matt és fényes fóliázás kérhető digitális nyomtatásnál, ofszetnél pedig ezek mellett lakkozás ill. formalakkozás (UV lakk). Hogy melyiket érdemes választani, azt meghatározhatja a grafika, a cég arculata, vagy egyszerűen csak az ügyfél ízlése.

A formalakkozás

A formalakk utólag kerül rá a fóliázott nyomatra és UV hatására köt rá. A felületnek csak bizonyos részét fedi pl. a logót, s a csillogó fényes-matt kontraszt adja meg a kiemelést, s az eleganciát. A formalakk besötétíti és élénkebbé teszi az alatta lévő színt, ezért sötétebb színeken jobban látható a várt hatás. Mivel a lakkozás utólagos munka, sosem lesz hajszálpontos.

 

7. Egyéb eljárások

A megrendelt terméket a nyomdagépek kiterített formában nyomják. Ezt követően történnek az utómunkák, a rendelésnek megfelelően.

A bígelés

Ez a hajtásélek gépi bejelölését és a hajtását jelenti. Pl. Ha egy A4-es lapot kérsz hajtva, akkor így A5-ös formátumú 4 oldalas szórólap kerekedik ki belőle.

A riccelés

Egy adott forma körbevágását jelenti. Pl. öntapadó anyagon a sok-sok ovális termékcímke egymás mellett sorakozik, s mivel riccelve van, így a nagy ívről könnyen leválasztható.

A fűzés (irkafűzés vagy cérnafűzés)

Több lapos kiadványoknál a lapok összeállításának módja, amikor csak néggyel osztható oldalszám jöhet szóba. Ez lehet irkafűzés, amikor tűzőgép kapcsokat látsz a kiadvány közepén, kevés lapból álló kiadványnál használjuk, pl. egy termékkatalógusnál. és lehet cérnafűzés, mikor – ahogy a nevében is szerepel – cérna fogja össze a lapokat, pl. agendánál, könyveknél.

Spirálozás

Több lapos kiadványoknál a lapokat műanyag csigára fűzik fel. Pl. Asztali naptár, falinaptár esetén.

 

Ragasztás

Szintén a több lapos kiadványok egyik összeállításának módja. Pl. Jegyzettömb, kockatömb, speditőrnaptár tömbjei

Perforáció

Amikor a könnyű letéphetőség érdekében előre meggyengítik egy adott vonal mentén a papírt pl. szaggatott vonallal, vagy pontokkal. Pl. katalógusból kitéphető kuponnál találkozhatsz ilyennel.

Egyéb speciális eljárások

Pl. lyukasztás, zsinórfűzés vagy díszszalag – egyedi termékeknél, mint díszdoboz.

Egyszerre talán soknak tűnhet mindez, de hidd el, ha eszerint adod le a rendelésed, elkerülöd a felesleges köröket, és gyorsan, pontos árhoz jutsz.

Összefoglalva

árajánlatkérésnél, megrendelésnél így tudod gyorsan, profin megadni az igényeid:

  • Megnevezés
  • Darabszám
  • Méret
  • Papír (súly, fajta)
  • Terjedelem
  • Szín
  • Felületkezelés
  • Egyéb

Például:

Termékkatalógus Jegyzettömb Névjegy
1000 db 100 db 200 db
A4 A5 85×55 mm
borító: 350 g műnyomó, belív: 200 g műnyomó 80 g ofszet 350 g műnyomó
borító + 8 oldal lapszám: 50 db/tömb 4+4 szín
4+4 szín 4+0 szín matt fóliázva
matt fóliázva fejben ragasztva UV lakkal
irkafűzve, utolsó oldalon perforációval    

 

Ha megvannak a paraméterek, már pikk-pakk kapod az árat, jóváhagyva azt már megy is a nyomdába.

Végül egy gyakori példa a levelezésünkből. Te már látod, mi hiányzik belőle, ugye? és ami hiányzik, arra mind-mind rákérdezünk.  

„Sziasztok! Készülünk egy országos üzleti kiállításra, szeretnénk magunkkal vinni pár szóró- és bemutatóanyagot. Kérlek, küldjetek árat 1000 db szórólapra, 1000 db névjegyre, 500 db prospektusra,
és 1 roll-up filmre szerkezettel. A grafikai tervezésre is kalkuláljatok árat, kérlek. Köszönjük! Várjuk!”

Szívesen segítünk, ha bármi kérdésed felmerül a nyomtatott anyagokkal kapcsolatban.
Bátran küldd el megrendelésed akkor is, ha bizonytalan vagy egy-egy paraméter kapcsán!
Megbeszéljük, javaslatot teszünk az igényednek leginkább megfelelőre.

 

Várjuk megkeresésed!