április 07 HOGYAN HIRDESS KÖLTSÉGHATÉKONYAN Járműdekorációs esettanulmány 2017. 04. 07.
Konkrét példán keresztül mutatjuk be, hogyan vághatsz bele az egyik legköltséghatékonyabb hirdetésbe, mi a folyamata, mire lesz jó neked, milyen költségekkel jár, és mit eredményez.
 
Ügyfelünk, a Brill Pálinkaház Kft. a következő kéréssel keresett meg minket: Vásárol egy dobozos áruszállító autót, amelyre az új arculatának megfelelő cégreklámot szeretne. Mindezt úgy, hogy passzoljon a már korábban dekorált furgon megjelenéséhez.
Ügyfelünk elvárása az volt, hogyha valaki már látta az egyik autót, a másikat is „ugyanolyannak” lássa, és kapásból ugyanahhoz a céghez kösse.
 
A kihívás, aminek meg kellett felelni:
  • a már dekorált furgon megjelenésével legyen azonos,
  • ám mégse legyen telibe matricázva
  • az új autó pezsgő alapszíne a lehető legjobban érvényesüljön
  • és természetesen illeszkedjen a meglévő anyagaikhoz, pl. névjegy, honlap
  • még mielőtt használatba veszik a kis áruszállítót, készüljön el a dekoráció
 
Lépések

1. Árajánlat

A megkeresésre ezt az árajánlatot adtuk.

Külön szerepel a grafikai tervezés díja, a várható óraszámot megjelölve. Fontos, hogy ez mindig csak a „várhatót”, azaz a tipikus, jellemző munkahosszat jelenti, ami menet közben alakul, lehet ennél kevesebb és több is. Ha a munka meghaladja a tervezett időkeretet, jelezzük azt, s az ügyfelünk döntésében rövidre zárjuk, vagy folytatjuk nettó 5000 Ft óradíjban a tervezést.
 

Mikor fordul elő?

  • Szerencsére, nem gyakran.  
  • Amikor a megrendelő nem tudja, vagy nem mondja, mit szeretne – ilyenkor nehéz kitalálnunk az elképzeléseket vagy az ízlést
  • Ha pl. a szöveg nincs eldöntve, s a grafikai terv után jönnek a variációk
  • Ha több döntéshozó van, akik egymás után kérik a változtatásokat
 
Külön tüntetjük fel a kivitelezés, azaz a nyomtatás + fóliázás + felragasztás együttes négyzetméter árát, megjelölve a dekorfólia anyagát, ami itt 3D fólia. Ez azt jelenti, hogy a matrica 3 irányban nyújtható, feszíthető, mely az autók íves, domború felülete tesz szükségessé. A fóliázás pedig kültéri matrica esetén elengedhetetlen. Vízállóságot ad, és csökkenti a fólia sérülékenységét.

Az írásos elfogadás után már indulhat is a munka!
 

2. A megrendelő elvárásainak értelmezése, egyeztetés

 
Autódekoráció tervezése esetén, a megrendelést követően általában átküldünk egy néhány kérdésből álló kérdőívet, ahol rákérdezünk a hirdetés céljára, célközönségére, az elképzelésekre, hogy mekkora felületre gondoltak, vannak-e arculatban meghatározott elemek, kedvelt vagy elutasított színek, milyen stílusú legyen, mi legyen az üzenete, konkrét szövege. Hogy az autódekor célirányos, hatásos és jól működő legyen.

A válaszok egyértelműen meggyorsítják és hatékonyabbá teszik a munkát, amivel az ügyfélnek spórolunk pénzt. Mivel a Brill Kft.-nek korábban mi végeztük a logófrissítést, az arculattervezést, sőt, a furgonjuk telibe matricázásának tervezését is, így elegendő volt egy rövid telefonos megbeszélés a kérdőív kiküldése helyett.
 

Méretvétel

A grafikai tervezéshez ismernünk kell a pontos méreteket. Szeretjük magunk mérni, mert minden apró részlet fontos. Így biztos, nálunk nem találkozol azzal a helyzettel, hogy a szépen megtervezett hirdetés szereplőjének hiányzik az arca közepe, mert épp gumi felületre esett. 

A Brill Kft. kis teherszállítója még nem érkezett meg a gyárból, így a fotózást, a fizikai mérést nem lehetett megoldani. A jármű konkrét típusa alapján az internetről töltöttük le a tervezéshez a fotóját, illetve a pontos méreteit.
 

3. Kétféle koncepció készítése

 
Autódekoráció tervezésében alapesetben két koncepciót (elgondolást, vázlattervet) készítünk. Mivel itt egy már meglévő járműdekorra kellett hajazni, a fő kérdés leginkább a megfelelő fotó kiválasztása volt. A hátoldalon hangulatkép vagy a cég épületfotója szerepeljen? A hangulatképet javasoltuk, amit az ügyfél el is fogadott. A képet hozzá a megrendelő adta. (Arra is van mód, hogy mi szerezzük be.)

A Brillnél a színvilág adott volt, az új arculat fekete-arany alapszín. Ehhez jól passzolt az autó pezsgőszín fényezése.

Némi tervezési nehézséget az jelentett, hogy egy telibe csomagolt autó kinézetét kellett átültetni egy részben dekorált, más felépítésű, más méretű elemekből álló járműre. Mindezt úgy, hogy a lehető legjobban hasonlítson a furgon dekorációjához.

A tervezés szokásos átfutási ideje az anyagleadástól számított 5 munkanap. Ha megrendelőnktől 1 napon belül érdemi választ kapunk. A kétféle koncepciót már 3 munkanapon belül elküldjük. Itt is ez történt.
 

A hatásos autódekor titka

  • látványos kép, vagy azonnal megérthető, frappáns grafika
  • minimális szöveg
  • egy, maximum kettő elérhetőség
  • érthető, könnyen megjegyezhető információ
  • a hátoldalra mehet több információ - a mögötte haladó autósok hosszabb ideig látják
 

4. Egyeztetés a tervekről, módosítások

 
A módosítás 2 körben történt, alapvetően is ezt szokta tartalmazni az ajánlatunk. A módosítás ilyenkor mindig a választott koncepció színbeli, formai változtatását, igazítását jelenti. E-mailben küldjük át a terveket, telefonon vagy levelezésben egyeztetünk, a végső változatra írásos jóváhagyást várunk. Csak ezután küldjük nyomtatásra.

Nagyon fontos, hogy a végső jóváhagyás előtt minden apró, pici részlet ellenőrzésre kerüljön, a szöveg, a számok, a logó helyessége, színek, „az apróbetű”. Ez a korrektúra a megrendelő felelőssége.

A Brill Kft. képviselőivel mindez könnyen, gördülékenyen történt.

Az elfogadott látványtervek:
 
 

5. Nyomtatás, gyártás

 
A fólia gyártásához a grafikus elvégzi a szegmentálást, azaz a kész grafikát az autó elemeinek megfelelően „darabokra vágja”, s így küldi el nyomtatásra.
 
[tipp]Jó tudni
A nyomtatás mindig nagyobb felületre történik, mint ami az autón megjelenik.
Ezért találkozol pl. azzal, hogy 5 m²-es a grafika 6 m² fóliagyártási költséget jelent.[/tipp]
 

Hogy miért?

  • meg lehessen fogni a fóliadarabokat ragasztáskor
  • az ívek beburkolásakor nyújtható legyen a fólia (3D fóliánál)
  • az ívek alakja többletet igényel
  • a visszahajtások miatt
 

6. Felragasztás

 
A szekszárdi ügyfél kérésére még a pécsi autószalonban, az autó elvitele előtt ragasztottuk fel a reklámot az autóra.

Egyébként fedett, tágas (jármű kényelmesen körbejárható legyen), pormentes, megfelelő hőmérsékletű hely szükséges a dekorfólia felragasztásához. A 3D fóliánál a 20-22 °C az ideális. Ennek az autószalon teljesen mértékben megfelelt.

Fontos!

A ragasztás előtt az autóról minden érintett felületen a díszlécet, rendszámtáblát le kell venni vagy leszerelni, ha kell, karosszériás segítségével. Csak így biztosítható, hogy a fólia szélei is jól odatapadjanak a felületekhez, azaz vágás helyett visszahajtható legyen a díszléccel, rendszámmal fedett helyeken.

Ebben az esetben - vadiúj autó lévén - ez nem történt meg, így a ragasztás után fél évvel javítanunk kellett a kérdéses helyeken 3-4 mm-nyi leválást.
 

Eredmény

 
 

És most nézzük meg a számokat is!

A grafikai tervezés a szokásos 5 órát ölelte fel a módosításokkal együtt. Ennek munkadíja nettó 5000 Ft/óra. A Brill Kft. 10 % BNI tagsági kedvezményt kapott belőle.

A kivitelezés (anyag + nyomtatás + laminálás + vágás + ragasztás) 3D fóliából 11,5 m², 2D fóliából pedig 0,06 m²-t jelentett. A 3D fólia ára nettó 15 000 Ft/m² volt, a 2D fólia ára 12 000 Ft/m.

Így összesen a képen látható járműreklám nettó 195 720 Ft reklámköltést jelentett ügyfelünk számára. Ezért az összegért minimum 2-3 évig gyönyörűen, hibátlanul jelenik meg a reklám, úton-útfélen növelve a cég ismertségét, hirdetve üzenetét.

Ügyfelünk örült és elégedett volt az eredménnyel. Mivel már volt tapasztalata az autóreklám gyakorlati hasznáról, pontosan tudta, milyen jelentősége van a dekorációnak a cégismertség növelésében, image erősítésben, sőt, a vevőszerzésben.
 
„Mivel korábban is készíttettünk már gépjármű dekorációt a Reklámpark Kft. szakembereivel és nagyon elégedettek voltunk az elvégzett munkával, így nem volt számunkra kérdés, hogy az új autót is dekoráljuk-e.
.... A Reklámpark (Kreatív Megoldás) szakemberei elsőre olyan tervet készítettek, amelyen csak minimális változtatás kellett, ezt is csak az autó elemei miatt (oldalajtó, karosszéria hajlásai).
A munka gyorsan elkészült, még a gépkocsi forgalomba helyezése előtt. Így a dekoráció azonnal bejegyzésre került a forgalmiba, ezáltal nem kellett erre külön időt és energiát áldoznunk.   

Nagy Attila, ügyvezető, Brill Pálinkaház

Összehasonlítás

Ha a hasonló mozgóreklámmal, a buszreklámmal vetjük össze: Pécsen (ahol nem is drága) havonta 65 000 Ft-ba kerül, ha egy busz bal oldalán hirdetsz. Ez kb. 11 m²-nyi felület. Akkora, mint amennyi matrica a Brill áruszállítójára került. A dekoráció tervezésének, nyomtatásának, felragasztásának a költsége erre pluszban jön. Igaz, a kivitelezés díja valamivel alacsonyabb az egyszerűbb alapanyag miatt.

Nézzünk egy óriásplakát felületet: Magyarországon – a frekventáltságnak, lefoglalás idejének függvényében – darabját havi 20-130 000 Ft díjért lehet bérelni. 12 m², melyet meg kell tervezni, kinyomtatni, plusz még hozzájön a kihelyezés díja. Egy átlagos értékű óriásplakát helyet nézve csak egy hónapra fizetünk cakk-pakk kb. 130 000 Ft-ot. És a hirdetésünket csak azok látják, akik pont ott haladnak el és észreveszik. Ellentétben az autóreklámmal.

Nyomtatott hirdetéssel összevetve: Például egy vidéki napilapban, a Kisalföldben 1/12 oldal hirdetés (nem fő helyen!), ami 9×10 cm nettó 200.800 Ft-ba kerül. És még hozzájön a hirdetés tervezési díja. A lap terjesztett példányszáma: 2016-ban 59 000 db.

Nézzünk egy gazdasági hetilapot is! Pl. A HVG-t. Ott a 6×6 cm-es hirdetés 224 000 Ft-ba kerül, nem számolva a hirdetés tervezési díját. 33 000-es darabszámban fogy. (MATESZ 2016. I. negyedévi gyorsjelentés)
 

Összevetve a Brill Kft. által fizetett összegből:

  • 3 évre megoldhatjuk egy kis teherautó dekorálását
  • vagy 1 hónapra egy busz teljes bal oldalának dekorálását
  • vagy 1,5 hónapra egy db közepesen jó helyen lévő óriásplakát kihelyezést
  • vagy 1 alkalommal – kis ráköltéssel - megjelenhet 9×10 cm-es hirdetésünk a Kisalföldben
  • vagy 1 alkalommal – néhány 10 000 Ft ráköltéssel - megjelenhet 6×6 cm hirdetésünk a HVG-ben
 
Te melyiket választanád?
 

Az autódekoráció előnyei

  • Látványos, feltűnő
  • Jól megjegyezhető
  • Más reklámlehetőségekhez képest igen gazdaságos
  • Változatos célokat szolgálthat: ismertségnövelés, image-erősítés, vevőszerzés
 
Ha te is gondolkodsz a járműreklámban, keress bátran, ingyenes tanácsadással segítünk!
 
Segítséget nyújt a döntéshez a Dekoráljuk vagy ne dekoráljuk a céges autót blogbejegyzésünk.
A Dekorkalauzban pedig összegyűjtöttük, mit érdemes tudnod, mielőtt dekorálást rendelsz.
 
Ha árat szeretnél kalkulálni, itt tudod megtenni. A grafikai tervezését is ránk bízhatod, így egy kézben lesz a tervezés, nyomtatás, felragasztás.
 
Várjuk jelentkezésed!